Invloed medicijnen

Medicijnen kunnen als bijwerking seksuele disfuncties veroorzaken. Door uw cliënt hier van tevoren over te informeren vergroot u de therapietrouw en voorkomt u frustratie bij uw cliënt.

Welke medicijnen kunnen als bijwerking seksuele disfuncties veroorzaken?

• medicijnen tegen spierziekten, astma/COPD, kanker, epilepsie, en medicijnen voor blaas en darmen
  • langdurig gebruik van corticosteroïden – voor reuma, astma en bepaalde vormen van kanker
  • immunosuppressiva, gebruikt bij een orgaantransplantatie om ervoor te zorgen dat het orgaan niet wordt afgestoten, hebben indirecte effecten als misselijkheid, hoofdpijn en het vaker voorkomen van vaginale infecties
  • psychotrope middelen, waaronder antidepressiva, hebben specifieke seksuele bijwerkingen, zoals niet meer kunnen klaarkomen

Onderzoek welk bestanddeel in het medicijn seksuele disfunctie als bijwerking heeft. Is er een alternatief medicijn mogelijk dat dat bestanddeel niet heeft?

Seksuele bijwerkingen geneesmiddelen

Bronnen: College voor Zorgverzekeringen. Farmacotherapeutisch Kompas: www.farmacotherapeutischkompas.nl, opgehaald december 2018. Geneesmiddelenbulletin. Geneesmiddelen geïnduceerde seksuele functiestoornissen. Gebu 2013; 47: 99105. December 2018, Peter Leusink.

Toelichting tabel
Alle geneesmiddelen hebben bijwerkingen en sommige ook op het seksueel functioneren of beleven. De hier gepresenteerde lijst is niet uitputtend.

Het is soms moeilijk vast te stellen wat nu de echte oorzaak is: de ziekte waarvoor de medicatie wordt gebruikt, het geneesmiddel zelf of de patiënt die op zijn eigen manier op de ziekte en het geneesmiddel reageert.
De invloed van het geneesmiddel is het meest waarschijnlijk:
• als de bijwerking vrij snel na start van de therapie is opgetreden én als de seksuele stoornis vóór de therapie niet aanwezig was;
• als het probleem stopt na staken van het geneesmiddel én als het probleem weer begint na starten van het geneesmiddel

Er is veel minder onderzoek gedaan naar seksuele bijwerkingen van geneesmiddelen bij vrouwen. Theoretisch zouden de meeste bijwerkingen evenzeer van toepassing kunnen zijn bij vrouwen in de verschillende fases van haar responscyclus.

Informatie voor (jong) volwassenen

Informatie voor u als professional

Uitgelichte tips & tools

Vragen of aanvullingen?

Zit u nog met vragen? Of mist u bepaalde informatie? Laat het ons weten, daarmee helpt u deze website te verbeteren.