Seksuele klachten bij ziekte en beperking

Een chronische ziekte of lichamelijke beperking kan iemands seksualiteit sterk beïnvloeden. De ziekte kan directe en indirecte lichamelijke effecten hebben, maar ook psychische.

Invloed van chronische ziekten of een beperking op seksualiteit

Een chronische ziekte of lichamelijke beperking kan verschillende problemen veroorzaken: erectieproblemen, minder zin in seks, minder reactie op prikkels, minder gevoelige geslachtsdelen, niet of moeilijk tot een orgasme kunnen komen en een minder vochtige vagina.

Sommige ziekten of beperkingen hebben een directe invloed op het lichaam, bijvoorbeeld bij aandoeningen aan het zenuw-, vaat- of hormoonstelsel. Mensen die hier last van hebben, merken dat hun lichaam niet goed reageert op seksuele prikkels. De invloed kan ook indirect zijn: het seksuele leven verandert door de symptomen van de ziekte, bijvoorbeeld door pijn, stijfheid, vermoeidheid, energieverlies, evenwichtsstoornis, incontinentie of verlamming. Psychische effecten, zoals angst, onzekerheid en een veranderend lichaamsbeeld kunnen ook leiden tot seksuele problemen.

Wil je weten welke invloed chronische ziekten als bijvoorbeeld astma & COPD, hart- en vaatziekten en diabetes hebben op seksualiteit?

Bekijk hier de mogelijke invloed van diverse chronische ziekten en beperkingen op seksualiteit

Invloed medicijnen op seksualiteit

Medicijnen kunnen het seksueel functioneren beïnvloeden. Door jouw cliënt hier van tevoren over te informeren vergroot je de therapietrouw en voorkom je frustratie bij jouw cliënt.

Welke medicijnen kunnen bijwerkingen hebben op seksualiteit:

• medicijnen tegen spierziekten, astma/COPD, kanker, epilepsie, en medicijnen voor blaas en darmen
  • langdurig gebruik van corticosteroïden – voor reuma, astma en bepaalde vormen van kanker
  • immunosuppressiva, gebruikt bij een orgaantransplantatie om ervoor te zorgen dat het orgaan niet wordt afgestoten, hebben indirecte effecten als misselijkheid, hoofdpijn en het vaker voorkomen van vaginale infecties
  • psychotrope middelen, waaronder antidepressiva, hebben specifieke seksuele bijwerkingen, zoals niet meer kunnen klaarkomen

Onderzoek welk bestanddeel in het medicijn seksuele disfunctie als bijwerking heeft. Is er een alternatief medicijn mogelijk dat dat bestanddeel niet heeft?

Bekijk hier de lijst Seksuele bijwerkingen geneesmiddelen.
Ik merk dat mensen er makkelijker over beginnen als ik vertel dat seksualiteit bij chronische ziektes een onderwerp kan zijn. Vaak komen ze er dan later een keer op terug."
Cynthia Hallensleben - Praktijkverpleegkundige, Gezondheidscentrum Zevenkamp

Uw browser (Internet Explorer 11) is verouderd en wordt niet meer ondersteund. Hierdoor werkt deze website mogelijk niet juist. Installeer Google Chrome of update uw browser voor meer internetveiligheid en een beter weergave.